Publications
ACL – Articles dans des revues internationales ou nationales avec comité de lecture
Peirot, N. (2022). Le marketing de l’empowerment : une forme de rationalisation participative
? Approches Théoriques en Information-Communication (ATIC), n°3, 75-95.
Peirot, N. et Roginsky, S. (2020). Mesurer la communication. Dans Peirot, N. et Roginsky, S.
(dir.) « Mesurer la communication ? Ce que les outils de mesure font à la
professionnalisation de la communication ». Communication et professionnalisation, n°9, 2-8.
Peirot, N. et Galibert, O. (2019). Entre communauté et multitude : une approche
communicationnelle de l’instrumentalisation de la reconnaissance au sein de l’économie
collaborative. Communication & Organisation, n°55, 24-40.
Peirot, N. (2017). De l’organisation citoyenne au marketing : le community organizing comme
pratique de régulation de l’autonomie au sein des plateformes d’intermédiation numérique ?
Communication & Management, vol. 14(2), 81-97.
Galibert, O. et Peirot, N. (2017). Entre « encadrement » et « débordement » : une approche des
enjeux du community management dans le champ de la démocratie locale. Communiquer,
(19), 59-77.
C-ACTI – Communications avec actes dans un congrès, colloque ou séminaire international
Peirot, N. (2021, juin). L’empowerment collaboratif comme dispositif communicationnel ? Le
cas « Blablahelp ». Communication présentée au XXIIème congrès de la SFSIC, « Société et
espace en mouvement », Institut de la Communication et des Médias, Echirolles. Repéré à :
https://www.sfsic.org/evenements-sfsic/congres-sfsic/congres-sfsic-grenoble-2020/
Peirot, N. (2016, mai). Normes et formes de l’intérêt et du désintéressement à l’heure de la
marchandisation du lien communautaire. Problématisation et première approche avec
l’exemple de la plateforme Airbnb. Dans Cordelier, B. et Galibert, O. (dir.), Communautés en
ligne : instrumentalisation marketing, résistances, actes du colloque 446 du 84 ème congrès de
l’ACFAS (p. 12-23), Montréal, Canada : Communiquer. Repéré à : https://halshs.archives-
ouvertes.fr/halshs-01441158
Peirot, N., Galibert, O. et Boutaud J-J. (2014, juin). Le crowdsourcing : problématisation
sensible autour d’une mise en forme du lien communautaire. Penser les techniques et les
technologies : Apports des Sciences de l'Information et de la Communication et perspectives
de recherches, axe thématique « Société », XIX ème Congrès de la SFSIC, Toulon, France. Repéré à
: https://sfsic2014.sciencesconf.org/32067/SFSIC_2014_Crowdsourcing_NP_OG_JJB.pdf
C-ACTN – Communications avec actes dans un congrès, colloque ou séminaire national
Peirot, N. (2016). Les enjeux éthiques de l’observation netnographique. Le cas de trois
collectifs 2.0 éco-citoyens à Dijon, Grenoble et Montréal. Dans les Actes Eustocchia des
doctorales du réseau Iris du 7 et 8 juillet 2016 à Montbéliard, Université de Franche-Comté.
Repéré à : http://ajccrem.hypotheses.org/232
DO – Direction d’ouvrages ou de revues
Andonova, Y., Peirot, N. et El Bourkadi, S (à paraître, 2023). Plateformes,
Peirot, N. et Roginsky, S. (2020). Mesurer la communication ? Ce que les outils de mesure
Autres productions (dont compte-rendus d’ouvrages, rapports et livres blancs)
Peirot, N. (2021). Communications numériques en santé (dir. Cordelier B. et Galibert, O.).
Note de lecture, Communiquer, n°32, 167-170.
TH – Thèse de doctorat
Peirot, N. (2020). Penser l’empowerment collaboratif comme un dispositif communicationnel.
Le cas des services à vocation communautaire en ligne des plateformes de consommation
collaborative à l’heure du développement durable. Thèse de doctorat en Sciences de
l’Information et de la Communication. Université de Bourgogne Franche-Comté.
ENGLISH
Nicolas Peirot
Position: Associate professor
Areas of expertise: organizational communication, digital communication, marketing communication processes, digital platforms, socio-digital empowerment
Phone: contact Mamadou at Campus Condorcet
Location: Campus Condorcet, Bâtiment Sud, LabSIC, 8 Cours des Humanités, 93300 Aubervilliers, France
Website:
Profile
Nicolas Peirot is an Associate Professor in Information and Communication Sciences. After studying strategic international communication and working as a strategic planner in several advertising agencies, he wrote a doctoral dissertation on the instrumentalization of digital empowerment on collaborative consumption platforms (2020).
He began his academic career as a research assistant working on the “Empowerment 2.0” research project, co-funded by the Regional Council of Bourgogne Franche-Comté and Deloitte Sustainable Development (2015-2018), before he took a temporary research and teaching assistant position (2018-2021) at Université de Franche-Comté. He began working as an Associate Professor at Université Sorbonne Paris Nord in September 2021. His work focuses on the communicational construction of power within digital platforms. He is particularly interested in digital communication industries and marketing communication processes, especially those related to the “digital empowerment” of users. More broadly, his research concerns organizational communication and digital communication. Within this framework, he co-edited an issue of the journal Communication & Professionnalisation (published by the International Network for the Professionalization of Communicators) alongside Sandrine Roginsky (Université Catholique de Louvain), on the theme of “communication measurement tools.” He is on the editorial board of the journal ¿Interrogations? and on the reading committee for the journal Communication & Organisation. His work has been presented at various international conferences, including those held by the French Society of Information & Communication Sciences (SFSIC), the Francophone Association of Knowledge (ACFAS) and the International Association for Media and Communication Research (IAMCR).
List of research topics
- Digital empowerment and marketing communication: the “digital empowerment” ideology and its sociotechnical apparatuses, taking into consideration possible conflicts between market communication players and users
- Digital platforms and information-communication activities: the role of online community mediations within the structuring of digital platform users’ activities
- Professionalization and community management: digital communication occupations, discourses, and practices, as well as their relation to the concept of “online community”
- Socio-ecological criticism and digital communication: incorporating sustainable development within digital communication industries, and the rise of an alternative ideal of digital empowerment
Current scientific, administrative, and pedagogical responsibilities
- « Transalim » research project board member
- editorial board member of the journal ¿ Interrogations ?
- member of the reading committee for the journal Communication & Organisation
Education
2015-2020: PhD in Information and Communication Sciences. CIMEOS laboratory (EA 4177), Université de Bourgogne
2010-2012: Master of Arts in International Communication Strategies (MASCI), Université de Bourgogne
2009-2010: Bachelor (Erasmus program) in Economy and Business Administration, University of Cassino (Italy)
2007-2009: Two-year degree in Marketing Techniques, University Institute of Technology “B” (IUT-B) at Université Claude Bernard Lyon 1
5 most recent publications
Peirot, N. (2021 [review to be published). « Communications numériques en santé ». Communiquer.
Peirot, N. (2020). Penser l’empowerment collaboratif comme un dispositif communicationnel. Le cas des services à vocation communautaire en ligne des plateformes de consommation collaborative à l’heure du développement durable [thèse de doctorat, Université de Bourgogne]. URL : http://www.theses.fr/2020UBFCH015
Peirot, N. et Roginsky, S. (2020). Mesurer la communication. Dans Peirot, N. et Roginsky, S. (dir.) « Mesurer la communication ? Ce que les outils de mesure font à la professionnalisation de la communication ». Communication et professionnalisation, n°9, 2-8.
Peirot, N. et Galibert, O. (2019). Entre communauté et multitude : une approche communicationnelle de l’instrumentalisation de la reconnaissance au sein de l’économie collaborative. Communication & Organisation, n°55, 24-40.
Peirot, N. (2017). De l’organisation citoyenne au marketing : le community organizing comme pratique de régulation de l’autonomie au sein des plateformes d’intermédiation numérique ? Communication & Management, vol. 14(2), 81-97.
Other publications of interest
Peirot, N. (2021). L’empowerment collaboratif comme dispositif communicationnel ? Le cas « Blablahelp ». Communication présentée au XXIIème congrès de la SFSIC, « Société et espace en mouvement », Institut de la Communication et des Médias, Echirolles. Contribution disponible à l’adresse suivante : https://sfsic2020.sciencesconf.org/354682
Galibert, O. et Peirot, N. (2017). Entre « encadrement » et « débordement » : une approche des enjeux du community management dans le champ de la démocratie locale. Communiquer, n°19, 59-77.
Peirot, N. (2016). Les enjeux éthiques de l’observation netnographique. Le cas de trois collectifs 2.0 éco-citoyens à Dijon, Grenoble et Montréal. Dans les Actes Eustocchia des doctorales du réseau Iris du 7 et 8 juillet 2016 à Montbéliard, Université de Franche Comté. Repéré à : http://ajccrem.hypotheses.org/232
Peirot, N. (2016, mai). Normes et formes de l’intérêt et du désintéressement à l’heure de la marchandisation du lien communautaire. Problématisation et première approche avec l’exemple de la plateforme Airbnb. Dans Cordelier, B. et Galibert, O. (dir.), Communautés en ligne : instrumentalisation marketing, résistances, actes du colloque 446 du 84ème congrès de l’ACFAS (p. 12-23), Montréal, Canada : Communiquer. Repéré à : https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01441158