PEIROT Nicolas
Maître de conférences

Nicolas Peirot est maître de conférences en Sciences de l’Information et de la Communication à l’université Sorbonne Paris Nord depuis 2021.
Son activité de recherche fait suite à une formation tournée vers la communication stratégique internationale et une activité de praticien en agence de publicité.

Il a débuté sa carrière universitaire comme ingénieur d’études dans le cadre du projet « Empowerment 2.0 », co-financé par le Conseil
Régional de Bourgogne Franche-Comté et Deloitte Développement durable. Il a ensuite été recruté
comme ATER puis comme professeur contractuel à l’université de Franche-Comté.

En parallèle il a soutenu une thèse de doctorat portant sur l’empowerment numérique dans le contexte d’une économie dite collaborative et durable, sous la direction d’Olivier Galibert.
Ses recherches visent plus généralement à interroger les formes de rationalisations marketing et managériales en lien avec l’instrumentalisation de la capacité d’agir numérique. Les pratiques étudiées touchent aux processus de médiation marchande (gamification) et à ceux de la communication environnementale (sobriété numérique).

Il participe notamment au projet de recherche « Playfashion. Mode et Jeux vidéo : publicité, loisir,travail » (Labex ICCA).

Liste des sujets de recherche :

 Empowerment et capacité d’agir numérique
 Médiations numériques marchandes (plateformes, gamification)
 Critiques socio-écologiques de la communication numérique

Responsabilités scientifiques, administratives et pédagogiques actuelles :

 Membre du comité de rédaction de la revue ¿ Interrogations ?
 Membre du comité de lecture de la revue Communication et Organisation
 Membre de la commission de la recherche de l’IUT de Saint-Denis
 Responsable de la première année du BUT GEA (IUT de Saint-Denis)

Formation :

2015-2020 : Doctorat en Sciences de l’Information et de la Communication, laboratoire CIMEOS,
université de Bourgogne
2010-2012 : Master « Stratégies de communication internationale » (MASCI), université de
Bourgogne
2009-2010 : DUETI « Économie et commerce », université de Cassino (Italie)
2007-2009 : DUT « Techniques de commercialisation », IUT Lyon 1

IN ENGLISH

Profile
Nicolas Peirot is an assistant professor in Information and Communication Sciences at the University Sorbonne Paris Nord since 2021.
His research activity follows a training focused on international strategic communication and an a practitioner experience in an advertising agencies.

He started his academic career as a research engineer as part of the “Empowerment project”, co-financed by the Regional Council of Burgundy Franche-Comté and Deloitte Sustainable Development. He was then recruited as an lecturer at the University of Franche-Comté.
At the same time, he defended a doctoral thesis on digital empowerment in the context of a so-called collaborative and sustainable economy, under the direction of Olivier Galibert.
His research aims more generally at questioning the forms of marketing and managerial
rationalizations in connection with the instrumentalization of the digital agency.
The practices studied concern commercial mediation processes (gamification) and those of environmental communication (digital sobriety).
He is notably involved in the research project “Playfashion”. Fashion and video games: advertising, leisure and work (Labex ICCA).

Research topics :
 Empowerment et digital agency
 Digital commercial mediations (platforms, gamification)
 Socio-ecological critics of digital communication

Scientific, administrative and teaching responsibilities :

 Member of the editorial board of the journal ¿ Interrogations ?
 Member of the reading committee of the journal Communication and Organisation
 Member of the research commission of the University Institute of Technology of Saint-Denis
 Head of the first year of the bachelor in business administration of the IUT of Saint-Denis

Formation :

2015-2020: PhD degree in Information and Communication Sciences, CIMEOS laboratory, University
of Burgundy
2010-2012: Master of arts degree in “International Communication Strategies” (MASCI), University of Burgundy
2009-2010: Bachelor degree in “Economy and business administration”, University of Cassino (Italy)
2007-2009 : Two-year degree in “Marketing techniques”, University Institute of Technology of Lyon 1

Publications 

ACL – Articles dans des revues internationales ou nationales avec comité de lecture

Peirot, N. (2022). Le marketing de l’empowerment : une forme de rationalisation participative
? Approches Théoriques en Information-Communication (ATIC), n°3, 75-95.

 

Peirot, N. et Roginsky, S. (2020). Mesurer la communication. Dans Peirot, N. et Roginsky, S.
(dir.) « Mesurer la communication ? Ce que les outils de mesure font à la
professionnalisation de la communication ». Communication et professionnalisation, n°9, 2-8.

 

Peirot, N. et Galibert, O. (2019). Entre communauté et multitude : une approche
communicationnelle de l’instrumentalisation de la reconnaissance au sein de l’économie
collaborative. Communication & Organisation, n°55, 24-40.

 

Peirot, N. (2017). De l’organisation citoyenne au marketing : le community organizing comme
pratique de régulation de l’autonomie au sein des plateformes d’intermédiation numérique ?
Communication & Management, vol. 14(2), 81-97.

 

Galibert, O. et Peirot, N. (2017). Entre « encadrement » et « débordement » : une approche des
enjeux du community management dans le champ de la démocratie locale. Communiquer,
(19), 59-77.

 

C-ACTI – Communications avec actes dans un congrès, colloque ou séminaire international
Peirot, N. (2021, juin). L’empowerment collaboratif comme dispositif communicationnel ? Le
cas « Blablahelp ». Communication présentée au XXIIème congrès de la SFSIC, « Société et
espace en mouvement », Institut de la Communication et des Médias, Echirolles. Repéré à :
https://www.sfsic.org/evenements-sfsic/congres-sfsic/congres-sfsic-grenoble-2020/

 

Peirot, N. (2016, mai). Normes et formes de l’intérêt et du désintéressement à l’heure de la
marchandisation du lien communautaire. Problématisation et première approche avec
l’exemple de la plateforme Airbnb. Dans Cordelier, B. et Galibert, O. (dir.), Communautés en
ligne : instrumentalisation marketing, résistances, actes du colloque 446 du 84 ème congrès de
l’ACFAS (p. 12-23), Montréal, Canada : Communiquer. Repéré à : https://halshs.archives-
ouvertes.fr/halshs-01441158

 

Peirot, N., Galibert, O. et Boutaud J-J. (2014, juin). Le crowdsourcing : problématisation
sensible autour d’une mise en  forme du lien communautaire. Penser les techniques et les
technologies : Apports des Sciences de l'Information et de la Communication et perspectives
de recherches, axe thématique « Société », XIX ème Congrès de la SFSIC, Toulon, France. Repéré à
: https://sfsic2014.sciencesconf.org/32067/SFSIC_2014_Crowdsourcing_NP_OG_JJB.pdf

 

C-ACTN – Communications avec actes dans un congrès, colloque ou séminaire national

Peirot, N. (2016). Les enjeux éthiques de l’observation netnographique. Le cas de trois
collectifs 2.0 éco-citoyens à Dijon, Grenoble et Montréal. Dans les Actes Eustocchia des
doctorales du réseau Iris du 7 et 8 juillet 2016 à Montbéliard, Université de Franche-Comté.
Repéré à : http://ajccrem.hypotheses.org/232

 

DO – Direction d’ouvrages ou de revues
Andonova, Y., Peirot, N. et El Bourkadi, S (à paraître, 2023). Plateformes,

 

Peirot, N. et Roginsky, S. (2020). Mesurer la communication ? Ce que les outils de mesure

 

Autres productions (dont compte-rendus d’ouvrages, rapports et livres blancs)

Peirot, N. (2021). Communications numériques en santé (dir. Cordelier B. et Galibert, O.).
Note de lecture, Communiquer, n°32, 167-170.

 

TH – Thèse de doctorat

Peirot, N. (2020). Penser l’empowerment collaboratif comme un dispositif communicationnel.
Le cas des services à vocation communautaire en ligne des plateformes de consommation
collaborative à l’heure du développement durable. Thèse de doctorat en Sciences de
l’Information et de la Communication. Université de Bourgogne Franche-Comté.

 

ENGLISH 

 

 Nicolas Peirot

Position: Associate professor

Areas of expertise: organizational communication, digital communication, marketing communication processes, digital platforms, socio-digital empowerment

Email:

Phone: contact Mamadou at Campus Condorcet

Location: Campus Condorcet, Bâtiment Sud, LabSIC, 8 Cours des Humanités, 93300 Aubervilliers, France

Website:

 

 Profile

Nicolas Peirot is an Associate Professor in Information and Communication Sciences. After studying strategic international communication and working as a strategic planner in several advertising agencies, he wrote a doctoral dissertation on the instrumentalization of digital empowerment on collaborative consumption platforms (2020).

He began his academic career as a research assistant working on the “Empowerment 2.0” research project, co-funded by the Regional Council of Bourgogne Franche-Comté and Deloitte Sustainable Development (2015-2018), before he took a temporary research and teaching assistant position (2018-2021) at Université de Franche-Comté. He began working as an Associate Professor at Université Sorbonne Paris Nord in September 2021. His work focuses on the communicational construction of power within digital platforms. He is particularly interested in digital communication industries and marketing communication processes, especially those related to the “digital empowerment” of users. More broadly, his research concerns organizational communication and digital communication. Within this framework, he co-edited an issue of the journal Communication & Professionnalisation (published by the International Network for the Professionalization of Communicators) alongside Sandrine Roginsky (Université Catholique de Louvain), on the theme of “communication measurement tools.” He is on the editorial board of the journal ¿Interrogations? and on the reading committee for the journal Communication & Organisation. His work has been presented at various international conferences, including those held by the French Society of Information & Communication Sciences (SFSIC), the Francophone Association of Knowledge (ACFAS) and the International Association for Media and Communication Research (IAMCR).

 List of research topics

  • Digital empowerment and marketing communication: the “digital empowerment” ideology and its sociotechnical apparatuses, taking into consideration possible conflicts between market communication players and users
  • Digital platforms and information-communication activities: the role of online community mediations within the structuring of digital platform users’ activities
  • Professionalization and community management: digital communication occupations, discourses, and practices, as well as their relation to the concept of “online community”
  • Socio-ecological criticism and digital communication: incorporating sustainable development within digital communication industries, and the rise of an alternative ideal of digital empowerment

 

 Current scientific, administrative, and pedagogical responsibilities

  • « Transalim » research project board member
  • editorial board member of the journal ¿ Interrogations ?
  • member of the reading committee for the journal Communication & Organisation

 Education

2015-2020: PhD in Information and Communication Sciences. CIMEOS laboratory (EA 4177), Université de Bourgogne

2010-2012: Master of Arts in International Communication Strategies (MASCI), Université de Bourgogne

2009-2010: Bachelor (Erasmus program) in Economy and Business Administration, University of Cassino (Italy)

2007-2009: Two-year degree in Marketing Techniques, University Institute of Technology “B” (IUT-B) at Université Claude Bernard Lyon 1

 

 5 most recent publications

Peirot, N. (2021 [review to be published). « Communications numériques en santé ». Communiquer.

Peirot, N. (2020). Penser l’empowerment collaboratif comme un dispositif communicationnel. Le cas des services à vocation communautaire en ligne des plateformes de consommation collaborative à l’heure du développement durable [thèse de doctorat, Université de Bourgogne]. URL : http://www.theses.fr/2020UBFCH015

Peirot, N. et Roginsky, S. (2020). Mesurer la communication. Dans Peirot, N. et Roginsky, S. (dir.) « Mesurer la communication ? Ce que les outils de mesure font à la professionnalisation de la communication ». Communication et professionnalisation, n°9, 2-8.

Peirot, N. et Galibert, O. (2019). Entre communauté et multitude : une approche communicationnelle de l’instrumentalisation de la reconnaissance au sein de l’économie collaborative. Communication & Organisation, n°55, 24-40.

Peirot, N. (2017). De l’organisation citoyenne au marketing : le community organizing comme pratique de régulation de l’autonomie au sein des plateformes d’intermédiation numérique ? Communication & Management, vol. 14(2), 81-97.

 Other publications of interest

Peirot, N. (2021). L’empowerment collaboratif comme dispositif communicationnel ? Le cas « Blablahelp ». Communication présentée au XXIIème congrès de la SFSIC, « Société et espace en mouvement », Institut de la Communication et des Médias, Echirolles. Contribution disponible à l’adresse suivante : https://sfsic2020.sciencesconf.org/354682

Galibert, O. et Peirot, N. (2017). Entre « encadrement » et « débordement » : une approche des enjeux du community management dans le champ de la démocratie locale. Communiquer, n°19, 59-77.

Peirot, N. (2016). Les enjeux éthiques de l’observation netnographique. Le cas de trois collectifs 2.0 éco-citoyens à Dijon, Grenoble et Montréal. Dans les Actes Eustocchia des doctorales du réseau Iris du 7 et 8 juillet 2016 à Montbéliard, Université de Franche Comté. Repéré à : http://ajccrem.hypotheses.org/232

Peirot, N. (2016, mai). Normes et formes de l’intérêt et du désintéressement à l’heure de la marchandisation du lien communautaire. Problématisation et première approche avec l’exemple de la plateforme Airbnb. Dans Cordelier, B. et Galibert, O. (dir.), Communautés en ligne : instrumentalisation marketing, résistances, actes du colloque 446 du 84ème congrès de l’ACFAS (p. 12-23), Montréal, Canada : Communiquer. Repéré à : https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-01441158